| Együnk több halat! | 2006. 10 04. 15:02 |
|
|
|
Egészségvédő omega-3
|
|
A táplálkozás nem az egyedüli kockázathordozó, de az általánosan elfogadott, hogy az egészséges, kiegyensúlyozott, kellően változatos, ugyanakkor mértékletes táplálkozással a krónikus megbetegedések kockázata 30-35 százalékkal csökkenthető.
Magyarországon a halálesetek több mint felét a szív- és érrendszeri megbetegedések okozzák, vagyis minden második ember szív- és érrendszeri megbetegedés következtében hal meg, ez az EU-átlag közel duplája.
A táplálkozás kockázati szerepét kutatva figyeltek fel a grönlandi eszkimók táplálkozási szokásaira, ugyanis az eszkimók között szívinfarktus csak elvétve fordul elő. Több mint 30 éve annak, hogy napvilágra kerültek Dyerbergnek a grönlandi eszkimók táplálkozási szokásait vizsgáló megfigyelései. A vizsgálat annak kiderítését célozta, hogy van-e összefüggés az eszkimók táplálkozása és a kedvező coronaria (koszorúsér) halálozás között. Ugyanis a kedvező coronariahalálozást összefüggésbe hozták azzal, hogy a tengeri halakból származó, többszörösen telítetlen zsírsavak - az ún. omega-3 zsírsavak - nagy mennyiségben szerepelnek az eszkimók étrendjében, az energiabevitel mintegy 4,2 százalékát teszik ki. Más kutatók összehasonlították, évtizedekig követték és elemezték az eszkimók és a hozzájuk etnikailag hasonló dániai lakosság táplálkozását és a koszorúsér-betegség előfordulását. A dániai lakosság táplálkozásában a kb. azonos mértékben magas összzsírbevitel mellett az omega-3 zsírsavbevitel alacsonyabb, 1százalék körüli volt.
Az Amerikai Egyesült Államokban az orvosok körében végzett, 11 évig tartó, több mint 20 000, 40-84 éves, cardiovascularis-megbetegedésben nem szenvedő személyre kiterjedő felmérésben (Physicians Health Study) is azt találták, hogy a halfogyasztás - itt tengeri halakról volt szó - csökkenti a coronariabetegség kockázatát. Kevesebb volt a hirtelen szívhalál azok között, akik hetente legalább egyszer ettek halat.
Ezek után azt is vizsgálták, hogy észlelhető-e a kockázatcsökkentő hatás akkor is, ha nem halból származnak a táplálék omega-3 zsírsavai.
Étrendünkben növelni kellene a nagy omega-3 zsírsavtartalmú élelmiszerek mennyiségét, és rendszeressé kellene tenni fogyasztásukat.
|

